Kategorie
Aktualności w świecie whisky Amerykańska whiskey Japońska whisky

10 najlepiej sprzedających się światowych marek whiskey

Zgodnie z analizą IWSR odnośnie rynku napojów, sprzedaż whisky odnotuje wzrost ilościowy o 23% i wartościowy o 29% do 2026 r.. Wzrost ten będzie szczególnie widoczny na największych światowych rynkach, t.j. Indie, czy Stany Zjednoczone.

Przewiduje się, że w Stanach po raz pierwszy od dwóch dekad ilość sprzedanej whisky będzie większa niż wódki. Większość amerykańskich whiskey odnotowała wzrost sprzedaży w zeszłym roku.

Poniżej prezentujemy listę 10 najlepiej sprzedających się światowych marek whisky w 2022 r., wymienionych w kolejności wielkości sprzedaży skrzynek z whiskey.

10. Maker’s Mark

2022: 2,8 mln

2021: 2,6 mln

zmiana %: 5,3%

Miejsce w zeszłym roku: 10

Marka Bourbona należąca do Beam Suntory, Maker’s Mark, utrzymała swoją 10. pozycję ze wzrostem o 5,3% w 2022 r.

W całorocznych zestawieniach finansowych za 2022 r., marka Beam Suntory odnotowała wzrost sprzedaży o 11%.Maker’s Mark wyprzedził także Bulleit jako najlepiej sprzedającą się markę Bourbonu na amerykańskiej platformie e-commerce Drizly w zeszłym roku.

Amerykańska marka whiskey otrzymała również certyfikat B Corp w styczniu 2022 roku, stając się wówczas największą destylarnią na świecie, która zdobyła ten tytuł.

9. Tory’s (w tym Highball)

2022: 2,9 mln

2021: 2,9 mln

zmiana %: 1,7%

Miejsce w zeszłym roku: 9

Podobnie jak Maker’s Mark, japońska whisky Tory’s również utrzymała swoją pozycję z zeszłego roku.

Pomimo niewielkiego wzrostu w 2022 r., jego sprzedaż od trzech lat utrzymuje się na poziomie 2,9 mln skrzynek.

Aby uczcić setną rocznicę produkcji whisky, Firma Suntory niedawno ujawniła inwestycję w wysokości 10 miliardów JPY (286 milionów PLN) w destylarnie Yamazaki i Hakushu. Zmiany w wizerunku japońskiej whisky w tym roku mogą doprowadzić do poprawy sprzedaży Tory’s w kolejnych zestawieniach.

8. Evan Williams

2022: 3,1 mln

2021: 3,1 mln

zmiana %: 1,5%

Miejsce w zeszłym roku: 8

Największa amerykańska marka whiskey z Heaven Hill, Evan Williams, odnotowała w ubiegłym roku niewielki wzrost sprzedaży.

W rozmowie z The Spirits Business w zeszłym roku współprezes Heaven Hill, Kate Latts, zauważyła „interesującą aktywność” marki w Korei Południowej.

„Mamy świetnego partnera w Korei Południowej, który naprawdę opiera się na możliwościach związanych z tą marką i powiedziałabym, że nas to zaskoczyło – w dobry sposób” – powiedziała wówczas.

Koncentracja na rynkach azjatyckich może sprawić, że marka wejdzie w przyszłości nowe poziomy sprzedaży.

7. Black Nikka

2022: 3,3 mln

2021: 3,3 mln%

zmiany: 0,0%

Miejsce w zeszłym roku: 7

Należąca do Asahi Breweries japońska whiskey Black Nikka odnotowała w ubiegłym roku stagnację sprzedaży. Jej wysokość od 2020 r. wynosi 3,3 mln skrzynek.

W zeszłym roku firma wypuściła Nikka Discovery 2022, parę single maltów Yoichi i Miyagikyo Aromatic Yeast.

W 2024 roku Nikka Whisky będzie obchodzić 90-lecie istnienia, co powinno nieco zwiększyć sprzedaż marki, dzięki planowanym okolicznościowym premierom i działaniom.

6. Suntory Kakubin

2022: 6,1 mln

2021: 5,2 mln

zmiana %: 16,6%

Miejsce w zeszłym roku: 3

Japońska whisky Suntory Kakubin odnotowała dwucyfrowy wzrost w 2022 r. aż do 6,1 mln skrzynek. Była to jedyna japońska marka whiskey sprzedająca miliony skrzynek, która odnotowała znaczny wzrost w 2022 roku.

Kakubin został po raz pierwszy stworzony w 1937 roku przez Shinjiro Torii, założyciela Suntory i pierwszego master blender. Opisywana przez firmę Suntory jako „wysoce wszechstronna” whiskey jest zwykle używana w Japonii jako baza koktajlu Highball.

5. Canadian Club

2022: 6,5 mln

2021: 6,2 mln

Zmiana %: 4,9%

Miejsce w zeszłym roku: 6

Kanadyjska marka whiskey Beam Suntory odnotowała niewielki wzrost, 4,9% wzrost w 2022 roku. Oznaczała to ich trzeci rok wzrostu.

W wynikach finansowych, marka Beam Suntory za 2022 r., odnotowała dwucyfrowy wzrost srzedaży Canadian Club & Dry – mieszanki z piwem imbirowym.

Marka pozostaje drugą najlepiej sprzedającą się kanadyjską whiskey na świecie.

4. Crown Royal

2022: 8,4 mln

2021: 9,0 mln%

zmiany: -5,9%

Miejsce w zeszłym roku: 5

Należąca do Diageo firma Crown Royal odnotowała spadek sprzedaży o 5,9% w 2022 r. po szczególnie dobrych wynikach w 2021 r., kiedy sprzedaż skrzynek wzrosła o prawie 1 mln.

W marcu 2022 r. Diageo ujawniło plany otwarcia w Kanadzie, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, destylarni whiskey o wartości 245 mln CA (ok. 786 mln PLN).

Na początku tego roku kanadyjska whiskey połączyła siły z wokalistą Foo Fighters Dave’em Grohlem, aby wypuścić spot na Super Bowl. Współpraca prawdopodobnie pomoże zwiększyć sprzedaż marki w 2023 roku.

3. Jameson

2022: 11,1 mln

2021: 9,6 mln

zmiana %: 15,1%

Miejsce w zeszłym roku: 4

Największa na świecie marka irlandzkiej whiskey odnotowała drugi rok z rzędu dwucyfrowy wzrost sprzedaży o imponujące 15,1%.

Według Brendana Buckleya, dyrektora marketingu międzynarodowego w Irish Distillers, irlandzkiej filii Pernod Ricard, marka ma obecnie 11,1 miliona sprzedanych skrzynek i planuje sprzedać do 15 milionów do 2030 roku.

Irlandzka whisky niedawno nawiązała współpracę z aktorem i komikiem Aisling Bea, aby stworzyć najnowszą kampanię nawołującą do odpowiedzialnego picia.

2. Jack Daniel’s

2022: 14,6 mln

2021: 13,5 mln

Zmiana %: 7,9%

Miejsce w zeszłym roku: 2

Marka whiskey Brown-Forman z Tennessee, Jack Daniel’s, odnotowała drugi rok wzrostu o 7,9% w 2022 roku.Rozwój marki do 30 kwietnia 2023 r. został wzmocniony dzięki jej podstawowym wariantom, mieszankom gotowym do spożycia oraz wprowadzeniem Jack Daniel’s Bonded Tennessee Whiskey.

W ubiegłym roku marka wypuściła na rynek swoją single malt, dostępną wyłącznie w globalnej sprzedaży detalicznej, oraz limitowaną edycję butelkowaną w beczkach po sherry Oloroso.

1. Jim Beam

2022: 16,7 mln

2021: 17,0m

Zmiana %: -1,6%

Miejsce w zeszłym roku: 1

Na szczycie światowej tabeli liderów whiskey pozostaje marka Jim Beam, której sprzedaż spadła o 1,6% w 2022 roku.

Właściciel marki zauważył, że wzrost sprzedaży firmy w 2022 r. „przyspieszył” dzięki jej kluczowym markom Bourbonu, przy czym Maker’s Mark i Basil Hayden’s rosły dwucyfrowo, podczas gdy sam Jim Beam odnotował spadek. Jednakże mieszanki gotowe do spożycia odnotowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

W zeszłym roku firma ogłosiła inwestycję 400 mln USD w destylarnię Booker Noe w Kentucky, aby zwiększyć moce produkcyjne Jim Beam.

Źródło:

https://www.thespiritsbusiness.com/2023/06/the-worlds-top-selling-world-whisky-brands/