Kategorie
Aktualności w świecie whisky Japońska whisky

Nowość od Suntory

W ostatnich latach japońskie marki stały się pożądane wśród koneserów whisky. Gorzelnicy z tego odległego kraju zdobywają prestiżowe nagrody, złote medale, a nawet najbardziej upragniony przez wszystkich tytuł World’s Best Whisky.

Niewiele produkowanych blended whisky może się równać z pochodzącą z Suntory – Hibiki, której wysoko ceniona destylarnia była pierwszą powstałą w 1923 roku destylarnią w Japonii.
Teraz, świętując swoje 100-lecie, Suntory właśnie wypuściło nową, wyjątkową Whisky.

Suntory World Whisky Ao jest nowością, która wcześniej była sprzedawana tylko w Japonii. Było to w większości spowodowane odizolowaniem się kraju z powodu pandemii COVID. Jednakże w tym miesiącu trafiła na półki sklepowe w Kanadzie, Tajwanie, Singapurze i Korei.
Jest to pierwszy taki produkt tego giganta alkoholowego – globalna mieszanka whisky z siedmiu destylarni należących do Suntory Group z pięciu różnych krajów, zlokalizowanych w najbardziej znanych regionach whisky na świecie.

Nazwa Suntory World Whisky Ao, oznaczająca kolor niebieski, została zainspirowana oceanami, które łączą kontynenty i wyspy produkujące tą whisky. Zarówno kaligraficzny napis, jak i kształt butelki (posiada pięć boków) mają reprezentować jej globalne pochodzenie i powiązania.

Ao została stworzona przez master blendera Suntory piątej generacji, Shinjiego Fukuyo, który stworzył ją w ten sposób, by zaprezentować najlepsze, charakterystyczne elementy firmy. Jak powiedział podczas wywiadu: „Ao to wyjątkowa whisky, która dzięki sztuce mieszania Suntory pozwala cieszyć się wyjątkowymi cechami każdego z pięciu głównych regionów produkcji whisky”. Mieszanka łączy w sobie szkockie smaki Ardmore i Glen Garioch, złożoną irlandzką Cooley, gładką kanadyjską whisky z Alberty i jeden z najpopularniejszych alkoholi w Ameryce, Jim Beam bourbon. Są one połączone z produktami z dwóch prestiżowych destylarni Suntory w Japonii – Hakushu i Yamazaki. Są to jedne z najbardziej pożądanych kolekcjonerskich alkoholi na świecie.

Dobrą wiadomością jest to, że jak na (częściowo) japońską whisky ma ona dość przystępną cenę – sugerowana cena detaliczna to 55 dolarów (ok. 245 zł) za butelkę 700 ml. Według firmy, Ao ma „nuty wanilii, owoców tropikalnych i cynamonu. To charakterystyczny klimat, procesy fermentacji i destylacji w każdym regionie nadają jej niepowtarzalny smak”.

Tak opisuje swój produkt Suntory:

Kolor: bursztynowy

Zapach: głęboka wanilia, ananasowa nuta, kremowa słodycz z utrzymującym się drzewnym aromatem

Smak: gładkość i słodycz, po których stopniowo następuje dymność i cynamonowa korzenność

Wykończenie: słodkie i dymne, pikantne i drzewne

Źródło: https://www.forbes.com/sites/larryolmsted/2023/02/15/new-japanese-born-world-whisky-on-sale-now-from-acclaimed-producer-suntory/?sh=777ac857fd35