Kategorie
Aktualności w świecie whisky Pozostałe

Rosnąca popularność smakowych whisky

Świat Whisky jest bogaty w historię i regionalne przepisy. Jednakże w ostatnim czasie zarówno wielu uznanych, jak i nowych producentów zaczęło wprowadzać do swojej oferty niezwykłe pozycje. Tworząc whisky o smaku czekolady, masła orzechowego, czy ciastka, wnoszą innowacyjność do typowo tradycyjnego trunku.

Ta innowacyjność smakowa whisky idzie w parze z innymi trendami rynkowymi, w tym z rozwojem innych alkoholi smakowych i rosnącą popularnością Hard Seltzer’a. Podczas gdy tradycjonaliści odrzucają bourbon o smaku tortu, inni uważają, że właśnie te niecodzienne smaki mogą otworzyć rynek whisky na nowych konsumentów, zwłaszcza na tych potencjalnych klientów, którzy nie są jeszcze zaznajomieni z tym rodzajem alkoholu.

Redaktorka Wine Enthusiast – Kara Newman uważa, że smakowe whisky podążają podobną ścieżką jak inne popularne alkohole. „Kiedy patrzę wstecz na lata 90. i 00., wódki smakowe zaczynały się od smaków owocowych. W miarę upływu czasu smaki stawały się „bardziej przesadzone”, dając nam wódki cynamonowe, waniliowe, a nawet takie o smaku s’mores*. Tego rodzaju wariacje mogą pomóc markom dotrzeć do nowych konsumentów” – mówi Newman. „Słodkie, deserowe smaki mogą pomóc przyciągnąć grupę przyzwyczajoną do smaków cukierków, owoców i słodzonych koktajli, która może dzięki temu łatwo wrócić do nostalgicznych smaków z dzieciństwa”.

Ze względu na proces dojrzewania i czas, jaki Whisky spędza w drewnianych beczkach, łatwo możemy odnaleźć nuty karmelu, klonu, wanilii, czy też innych smaków, które kojarzymy ze słodyczą. Choć znana dziennikarka zajmująca się kategorią food&drinks, Millie Milliken podkreśla znaczenie edukowania konsumentów w zakresie różnic między tymi naturalnie występującymi nutami, a sztucznymi wzbogacaczami smaku, doskonale rozumie ona atrakcyjność aromatyzowanej whisky. „Nie mogę mówić za konsumentów, ale widzę, że jest to doskonały sposób na uczynienie whisky bardziej atrakcyjną i zachęcającą dla nowicjuszy” – mówi.

Według danych NielsenIQ opublikowanych w październiku 2022 r. sprzedaż smakowych whisky wzrosła o 14,6% w ciągu ostatnich dwóch lat, wyprzedzając ogólny wzrost rynku whisky o 6,2%. Nic więc dziwnego, że whisky smakowe cieszą się obecnie taką popularnością. Oferty tradycyjnych marek obejmują Jim Beam Apple, który zadebiutował w 2015 r., oraz Jack Daniel’s Tennessee Honey, będący na rynku od 2011 r. Istnieją również dedykowane marki, takie jak Skrewball, którego whisky z masłem orzechowym została po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 2018 r., oraz whisky Dough Ball Cookie Cake, butelkowana od 2021 roku.

Do akcji włączają się również mniejsi producenci. Kentucky’s Bird Dog Whisky, zainspirowana sukcesem wódki smakowej, wprowadziła Whisky o smaku jeżynowym w 2010 roku i od tego czasu dodała do swojej oferty smaki takie jak jabłko, czarna wiśnia, piernik i solony karmel. Nathan Arnone, dyrektor destylarni Southern Tier Distilling Co. znajdującej się w zachodniej części stanu Nowy Jork, mówi, że wpadł na pomysł stworzenia whisky o smaku dyni po tym, jak spróbował dyniowe piwo, które było jednym z najpopularniejszych smaków w Southern Tier Brewing.

Największą konkurencją w przypadku marek alkoholowych jest obecnie Hard Seltzer, określony jako „fenomen” przez NielsenIQ w 2020 r. Według Statista** przychody firmy Hard Seltzer w Stanach Zjednoczonych osiągnęły 16,36 mld USD (ok. 70 136 mln zł) w 2022 r. i prognozują ich wzrost w tym roku o 31,68%.

Niektórzy profesjonaliści i samozwańczy eksperci od alkoholi twierdzą, że kiedy zmieszasz whisky z jakimś dodatkiem smakowym, nawet jeśli jest on „naturalny” to już nie jest to whisky. „Rozumiem, dlaczego osoby pijące czysty bourbon czują się w ten sposób” — mówi Trevor Barnes, dyrektor generalny i założyciel hotelu Tango Distillery. „Ale nie można wszystkim po prostu oferować czystego bourbona. Należy zapewnić klientowi wybór, dzięki któremu, w przyszłości, być może sam zechce spróbować czystego bourbona lub Whisky Old Fashioned.”

Barnes i Arnone widzieli, jak smakowe whisky z powodzeniem przyciągają nowych konsumentów i wierzą, że długoletni koneserzy również znajdą dla nich miejsce w swoich barkach. „Kreacje koktajlowe, które można zrobić z aromatyzowanej whisky są nieograniczone” – mówi Jon Holecz, wiceprezes ds. Marketingu w firmie Bird Dog.

Przeciwnicy smakowych whisky powinni pamiętać, że drinki mają w końcu sprawiać frajdę. Co prawda nie zastąpią one tej tradycyjnej whisky, ale może po prostu istnieć obok niej. Przy barze znajdzie się miejsce dla każdego, w tym dla tych, których apetyt na słodycze przewyższa pragnienie.

*herbatniki przełożone podpieczoną pianką i kostką czekolady

**internetowa platforma specjalizująca się w danych rynkowych i konsumenckich

Źródło: https://www.thrillist.com/drink/nation/best-dessert-flavored-whiskey-guide